Fråga:
Kommer det att använda ett motstånd i serie med en LED för att kontrollera spänningen att öka den totala energiförbrukningen?
Exocytosis
2019-08-13 21:37:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det här låter kanske som en dum fråga, men jag vill ha en bekräftelse. Jag tittade på en video på Youtube om användning av lysdioder. Dessa lysdioder krävde en spänning på cirka 2 volt vid 20 mA.

För att driva en LED med en 5 volt strömförsörjning använde författaren ett motstånd i serie. Han beräknade att han behövde cirka 150 ohm (med U = RI, 5-2 = 3 volt, 3 V / 20 mA = 150 ohm).

Vad jag tycker är störande är att motståndet, för att kunna styra spänningen, också måste ta energi. P = UI, så 3x20mA = 60mW, ovanpå LED 2x20mA = 40mW. Med andra ord, lägga till + 150% energiförbrukning till det faktiska behovet av att tända lysdioden.

Saknar jag något eller är det typiskt att spendera extra energi bara för att kunna använda elektroniska komponenter som kräver lägre spänning? Och den andra frågan, finns det ett sätt att undvika att göra det för den här typen av krets (5V-källa, 2V LED)?

-Anmärkningar-

  1. Jag använder termen spänning istället för ström eftersom det är så Ben Eater presenterade det i sin video
  2. Jag är mest intresserad av den allmänna frågan om att använda extra komponenter för att minska förbrukningen lokalt samtidigt som jag inför ett avfall när kretsen tas som helhet. Det handlar inte bara om lysdioder, som fungerar här som ett exempel, vilket tyder på att detta är en kopia av "Hur kan jag effektivt köra en lysdiod?" saknar huvudpunkten (även om jag håller med om att den andra delen av min fråga är relaterad).
"Saknar jag något eller är det typiskt att spendera extra energi bara för att kunna använda elektroniska komponenter som kräver lägre spänning?"Alternativet är att omvandla spänningen med något som en LDO, en buck-omvandlare eller en PWM-modul.
@Mast En LDO skulle dock inte göra någon skillnad.
Jag föreslår att "spänning" ersätts med "ström" i rubriken på frågan, eftersom det är vad motståndet är där för att kontrollera.
@GlenYates Då kommer andra med samma (vanliga) missuppfattning inte att hitta frågan.
@pipe Och de andra alternativen är inte heller gratis (bara mycket effektivare).Nästa gång ska jag uttrycka det bättre.
Sex svar:
JRE
2019-08-13 23:25:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du har rätt idé. Delvis.

En LED som används med ett seriemotstånd slösar bort den energi som släpps ut i motståndet. Beroende på spänningen från strömförsörjningen kan du lätt slösa mer energi i motståndet än vad du använder för lysdioden.

Hittills har du rätt.

Vad jag vill korrigera är tanken att motståndet är där för att sänka spänningen.

Motståndet är där för att begränsa strömmen.

Lysdioder är strömstyrda enheter. Framspänningen varierar med ström och temperatur.

För att få en stabil ljusstyrka av en LED reglerar du strömmen.

Du har märkt att beräkningen för seriemotståndet använder önskad LED-ström. Du tar skillnaden mellan matningsspänningen och LED-lampans (ungefärliga) framspänning och delar den med strömmen för att hitta värdet för seriemotståndet.

Om du bara försökte reglera en LED genom att reglera spänningen skulle du förstöra din LED mycket snabbt. Strax under framspänningen tänds inte lysdioden alls. Precis ovanför framspänningen blir lysdioden det näst bästa till en kortslutning. Det finns ett litet intervall där det tänds och bara passerar lite ström.

Det lilla intervallet är omöjligt att träffa med bara en spänningsregulator - det moves med temperatur och ström - strömmen gör att lysdioden blir varmare och varmare gör att LED: n leder mer. Du skulle variera spänningen upp och ner vilt med någon form av återkopplingskrets som mäter strömmen.

Eller bara reglera strömmen till att börja med. Ge inte mer ström än vad som behövs för att tända din LED vid önskad ljusstyrka och låt spänningen göra som den vill - spänningen är inte intressant.

Ditt svar är närmast rätt.
@GSLI: Jag publicerade mitt svar som nästan två timmar efter de andra.Det klättrar fortfarande.Och om det förblir lägre röstade, ja, ingen biggie.
Du svarade inte på den andra frågan angående hur man använder en sådan lysdiod med en 5V strömförsörjning utan att slösa så mycket energi.
@Exocytosis Men sedan tillåter Stack Exchange-nätverkssajterna bara en enda fråga per, ja, * fråga * ...
@Exocytosis: [Denna fråga och dess svar ger mycket mer detaljer om effektiva LED-drivrutiner.] (Https://electronics.stackexchange.com/questions/55823/how-can-i-efficiently-drive-an-led) Jag skrev egentligen baramitt svar för att ta itu med ditt antagande att du behövde reglera spänningen.Det verkar ha varit i resonans med många människor, även om det inte strikt tar upp din fråga.
Naturligtvis varierar spänningen med någon form av återkopplingskrets som mäter strömmen exakt vad en strömförsörjning med konstant ström gör.Den typen av återkopplingsslinga är allmänt förekommande i den moderna världen med strömbrytare överallt;vi ändrar bara den typ av mätning som vi "ger tillbaka".Det är väldigt effektivt och inte alls opraktiskt.
Framspänningen varierar också mellan varje lysdiod.
Re * "det rör sig med temperatur och ström" *: Nej, bara temperatur.Strömmen är inte en fri parameter med en ideal spänningskälla - strömmen bestäms av spänningen (men mycket känslig för små variationer i spänningen).(På grund av [den negativa temperaturkoefficienten -2 mV / ° C för framspänningen] (https://electronics.stackexchange.com/questions/13195/diode-temperature-effect/13196#13196) kommer det att finnasen termisk runaway om spänningen är tillräckligt hög.)
@JRE: nej, det gör det inte, så jag väljer inte ditt svar.Mitt "antagande" var faktiskt motsatsen till ditt antagande.Jag såg den här videon (https://m.youtube.com/watch?v=poWJTSV4Yio) författaren varierade spänningen för att visa LED-beteendet nedan, vid och ovanför den rekommenderade spänningen.Så i nästa video skulle man anta att det tillagda motståndet också användes för att kontrollera spänningen.Men jag har alltid i åtanke fysiken bakom elektricitet och det var tydligt för mig att det som kunde förstöra lysdioden vid hög spänning rörde laddningsbärare, dvs. ström.
TimWescott
2019-08-13 21:53:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, det motståndet slösar bort kraft.

Om författaren använder en LED för en indikatorlampa slösar de bort mycket mer kraft genom att välja LED.En LED som behöver 20 mA för att dyka upp i ett starkt upplyst rum är typiskt för 1970-talets teknik.Om du handlar efter lysdioder med högre ljusstyrka kommer du att spränga dina ögonbollar vid 20mA och du kommer att stoppa saken ner till 1mA eller så.En sådan LED, med ett matchande motstånd, skulle använda 3,3 mW vid 3,3 V, där en 20 mA, 1,5 V LED ensam (oavsett motståndet) skulle använda 30 mW.

Det ultimata sättet att minska strömförbrukningen i kretsen är att använda de mest effektiva lysdioderna som du kan hitta och driva dem med en växelomvandlare.En anständig växelomvandlare kommer att ha någonstans mellan 80% och 95% effektivitet, så du använder mellan 25 och 5% mer effekt än bara lysdioden.Men du måste använda en per LED (eller LED-sträng), och det är svårt att motivera en supereffektiv omkopplingsomvandlare för varje indikatorlampa.

Bästa svaret hittills.Vad sägs om den konstanta strömkrets som Umar hänvisar till?
@Exocytosis: Jag ville inte ha ett långt komplicerat svar, så jag utelämnade biten där den kopplade kretsen skulle behöva ha en konstant strömutgång (eller åtminstone en rimligt hög impedansutgång).En sådan konstant strömkälla, för att vara effektiv, skulle behöva byta.
Bara av nyfikenhet, kommer dessa källor att producera en konstant plan ström eller en oscillerande?Jag frågar detta för att jag såg oscillatorer i scheman och Wikipedia-sidbeskrivning av hur laddningen pulseras med hjälp av kondensatorer, låt mig undra hur detta kan bli riktigt konstant (om inte ett mycket lågfrekvent passfilter filtrerar den utmatning jag antar).
Du kan göra den aktuella krusningen godtyckligt liten så länge du fortsätter att lägga till komponenter.Att få krusningen till mindre än 1% är enkelt.
Andy aka
2019-08-13 21:45:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, du saknar inget.Energin som förbrukas av motståndet är bortkastad, men om du funderar på en krets som använde tiotals eller hundratals lysdioder kan du överväga en bockregulator för att trappa ner LED-kretsmatningsspänningen till kanske 3 volt och göra en betydande netto energibesparing per LED.kör.

Du behöver fortfarande ett 50 ohm motstånd men det kommer bara att sjunka runt 1 volt och försvinna bara 20 mW.

Den goda nyheten är att många moderna lysdioder bara behöver ett par mA för att få tillräcklig ljusstyrka för "standard" -applikationer.

User323693
2019-08-13 22:05:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

En punkt som jag vill nämna är kretsarna som är avsedda att vara drivdioder.Den konstanta strömkretsen kan vara till nytta för att spara ström när flera lysdioder behövs för att drivas.

I allmänhet är det önskvärt att köra lysdioderna med en spänning precis nära det främre virvelfallet.Spänningen behövs bara för att förspänna LED.Ljusstyrkan bör styras av strömmen genom den.En BJT och opamp kan fungera som en enkel konstant strömkrets.Frågan är kritisk när du kör LED-lampor i serie eller högeffekts-LED.

Beroende på antalet lysdioder och kostnads- eller effektkriterierna bör beslut fattas.Lämna det som det är med motståndskombinationen.Om energibesparingen är ett måste, tänk om hela strategin för matningsspänningsnivåer och LED-alternativ.Andra svar har redan gjort ljus på alternativ med låg effekt

Det är en riktigt giltig punkt.Efter ett visst antal motstånd blir det mer kostnadseffektivt när det gäller PCB-utrymme, komponentkostnad och kretskomplexitet, att använda en konstant strömmekanism, som endast kräver kanske 2 BJT och 2 motstånd.
@Umar: varför det partiella svaret?Jag blev intresserad av din poäng om att använda en konstant strömkrets vad det än är (och en kort introduktion skulle ha varit önskvärd här), men du svarade inte på huvudfrågan.Det ser ut som något man skulle skriva som en kommentar, inte som ett svar.Fyll i ditt svar.
Men är inte dessa kretsar bara förhärligade motstånd (fortfarande slösar bort värme)?
GSLI
2019-08-14 00:35:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Här är vad du saknar. Din strömförsörjning har en given potential: 5 V. Det försvinner inte. När du sätter 5 V över en komponent som inte klarar det, måste du göra något med den extra potentialen, annars kommer du att balansera spännings / strömförhållandet i kretsen-- och komponenten kommer att skadas (i detta fall lysdioden).

Lysdioden är inte i sig tillräckligt stark för att motstå den potential som appliceras över den - det är specifikt varför databladet berättar att den bara tål en potential över den på 2 VDC. Det är det första. Den andra saken är hur mycket ström du blåser igenom - i det här fallet säger databladet uppenbarligen 20 mA. Förstå att bara för att ett datablad ger ett maximalt strömvärde på 20 mA, betyder det inte att du faktiskt ska använda enheten på den nivån (eller bör du). Det är vanligtvis ingen märkbar skillnad mellan 8-10 mA och 20 mA, beroende på färg.

Motståndet du använder gör ett par saker - det tar upp spänningen för spänningen som lysdioden inte kan hantera och det begränsar strömmen genom lysdioden till vad du anger att du vill köra igenom den.

Värmen som släpps ut av motståndet är inte överflödig eller kvarvarande; det är faktiskt bara värmen som genereras av den mängd ström du begränsar lysdioden till. Det är en viktig punkt. Motståndet kan inte sprida energi som inte strömmar genom det. Och det bär verkligen inte hela strömförsörjningen av din strömförsörjning.

Så, enligt Ohms lag:

  R = E / I
R = (5 V - 2 V) / 0,008 A.
R = 3 V / 0,008 A.
R = 375 ohm
 

I det här fallet går vi med 360 ohm (det är det närmaste tillgängliga).

  I = E / R
I = (5 V - 2 V) / 360 Ω
I = 3 V / 360 Ω
I = 0,0083 A (eller 8,3 mA).
 

Nu när du vet hur mycket ström som flyter och vilket motstånd du ska använda kan du beräkna hur fett ett motstånd du behöver, baserat på vad det släpper ut:

Watts lag är praktiskt här:

  P = I * E
P = 0,0083 A * 3 V
P = 0,0249 watt
P = 24,9 mW
 

Nu när du vet hur mycket energi som släpps ut kan du dimensionera motståndet.Ett 8: e watt (1/8: e watt) motstånd kommer att försvinna 125mW.Av säkerhetsskäl vill du ha ett motstånd som kan hantera två gånger vad dina energibehov är.Därför 2 * 24,9 mW = 49,8 mW.Den lilla mängden är mycket mindre än 125 mW, så du kan använda ett 8-watt motstånd.

Jag hoppas att det hjälper.

Det är fortfarande bortkastad energi eftersom det inte förvandlas till användbart ljus.
@GSLI: Inte poängen.Kontrollera TimWescott svar, det täcker mina faktiska behov.
@Exocytosis - Jag läste hans svar, som gav dig mycket information, en del inte korrekta, men förklarade inte exakt för dig hur mycket energi som släpptes, varför och var.På så sätt lär du dig något så att du inte behöver fråga igen.Du frågade: "Kommer det att använda ett motstånd i serie med en LED för att kontrollera dess spänning att öka den totala energiförbrukningen?"Det platta svaret är "Nej".Om något motståndet minskar energiförbrukningen - det är motståndets punkt.
Är du säker på att det heter Watt's lag (i detta sammanhang)?
Re * "Ett 8: e watt (1/8: e av ett watt) motstånd kommer att skingra 250 mW" *: Menar du inte 125 mW?
Jag ber om ursäkt - ja.Tack.
@Peter Mortensen Ja, det heter Watt's Law i alla sammanhang.
@immibis Electronics Design är ofta en balans mellan kostnaden för komponenter för att uppnå ett mål. V.slutresultatet.24,9 tusendelar av ett förlorat Watt är inte värt ekonomin att eliminera.I själva verket skulle du vara hårt pressad för att ens registrera den värmenivån i motståndet.Men min poäng var inte att föreslå att du skulle använda ett motstånd, helt enkelt för att visa dig hur och var du ska göra jobbet för att förstå hur du ska berätta hur mycket.Vad du gör är upp till dig.
Jag tror att det som går förlorat på TP och andra är detta faktum: Om du ska använda mer spänning över en komponent än vad den är klassad för, måste du hantera den.För oavsett hur du kopplar någon krets, skapar du spänningsdelare för att bara tappa vilken spänning en komponent kan hantera över den.
Harper - Reinstate Monica
2019-08-15 07:56:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Lysdioder är utformade för att köras med en viss ström .

Det perfekta sättet att köra dem är med en strömkälla, t.ex. en växelströmförsörjning som arbetar i konstantströmsläge.Detta kommer att vara det mest effektiva vanligtvis , men vid mycket små belastningar som denna kan dess overhead vara sämre än motståndet.

Motståndet är i grunden ett super billigt sätt att konvertera en konstant spänningskälla till en strömkälla (jag sa inte konstant).Liksom vilken resistiv regulator som helst (tänk LM7805) slösar den mycket energi som värme.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 4.0-licensen som det distribueras under.
Loading...